maanantai 2. lokakuuta 2017

Mietteitä polysuhteista

Tämän kertaisen blogikirjoituksen aiheena on asia, jota olen miettinyt ja pyöritellyt päässäni lukemattomia kertoja. Aihe, joka on edelleen hieman vieras minulla ja josta en vieläkään tiedä, onko kyseessä täysin minun juttuni. Tästä aiheesta on kirjoitettu yleensä tietystä näkökulmasta, haluankin tuoda kirjoitukseeni siis hieman eri näkökulmaa. Aiheena siis polysuhteet.

Ensin virallista määritelmää polyamoriasta. Wikipedian lyhyt määritelmä kuuluu seuraavasti: Polyamoria eli monisuhteisuus on ajattelu- ja elämäntapa, jossa henkilöllä voi olla yhtäaikaisesti useampi seksuaalisia tai romanttisia piirteitä sisältävä ihmissuhde.

Kun tulin skeneen, minut yllätti polyihmisten ja avointen suhteiden määrä. Joka toinen tapaamani ihminen tuntui olevan poly ja/tai avoimessa suhteessa. Vuosien myötä minulla on vain vahvistunut käsitys, että kinkyissä on paljon polyihmisiä. Ja toisaalta myös on vahvistunut käsitys, että moni poly on kinky.

Minulla ei ole mitään polyja vastaan. Minusta on hienoa, jos ihmisillä on ympärillään rakastavia ihmisiä ja minusta on hienoa, jos pystyy jakaamaan parisuhteen kahden tai mahdollisesti jopa useamman ihmisen kanssa. Toisten onni ja toisaalta elämäntavat ja parisuhteet eivät ole minulta mitenkään pois.

Mutta asia, joka on minua mietityttänyt on se, että olisiko minusta polysuhteisiin? Minusta, joka on aina haaveillut löytävänsä vain sen yhden oikean ihmisen, jonka kanssa voisi viettää elämää siihen asti, kunnes kuolema erottaa. (Tiedän, tämä on kliseistä)

Aluksi minun täytyy myöntää, etten lopulta ehkä olekaan niin yksiavioinen mitä olen ajatellut/haluaisin olla. Tekemäni bdsm-testin mukaan olen 72% Non-monogamist. Prosenttimäärä ei yllä top 3:seen tai top 5:seen prosenttimäärissä, mutta on kuitenkin mukana kymmennessä ensimmäisessä prosenttimäärässä, joten jotain tuostakin voi jo päätellä.

Omalla kohdallani mahdollinen moniavioisuus näyttäytyy lähinnä seksuaalisessa kanssakäymisessä. Monet seksuaaliset fantasiani liittyvät erilaisiin ryhmäseksin muotoihin. Kaksi tai kolme miestä kanssani sessioimassa tai harrastamassa seksiä on yksi haaveistani, mutta en myöskään välttämättä poissulkisi vielä useamman ihmisen sessioita tai seksiä. Olen myös miettinyt, että voisin harrastaa seksiä tai sessioida kumppanini ja esimerkiksi toisen kanssa. Ei siis ihan yksiavioisia fantasioita.Sinkkuna minulla on toisaalta saattanut olla useimpia leikkikavereita samaan aikaan. Esimerkiksi silloin, jos jonkun kanssa eivät kaikki mieltymykset ole kohdanneet tai ei ole aikaa sessioida usein.

Toisaalta moniavioisuus näyttäytyy kohdallani myös deittailussa. Usein minulla on tapana viestitellä useammankin ihmisen kanssa samaan aikaan ja toisaalta normaalia on joskus ollut myös se, että deittailen esimerkiksi paria miestä samaan aikaan.

Mutta lopulta minusta puskee kuitenkin vahvasti yksiavioinen asenne. Haluan löytää lopulta tapailemieni ihmisten joukostan sen yhden ainoan, joka veisi sydämeni. Sen oikean. Tämä näkyy usein esimerkiksi siten, että jos kiinnostun tietystä, yhdestä ihmisestä, ilmoitan muille viestittely- tai deittailukumppanilleni, että olen löytänyt kiinnostavan ihmisen, johon haluan keskittyä. Seksissä taas minulle riittäisi hyvinkin vain kahdenkeskinen seksi ja sessiointi - ainakin aluksi.

Edellä olevien ajatusten myötä - olisiko minusta polysuhteisiin?

Tällä hetkellä ajatus minusta parisuhteessa kahden ihmisen kanssa tai pitämässä useita rakastajia samaan aikaan, kuulostaa hyvin vieraalta. Sellaiselta, joka ei tunnu ollenkaan omalta jutulta.Sisimmässäni haluan edelleen löytää vain sen yhden ihmisen vierelleni.

Vai onko kyse vain siitä, etten halua myöntää, että kenties minäkin voisin olla joskus polysuhteessa? Kun luen kirjoittamaani siitä, mistä fantasioin tai kuinka toimin sinkkuna ollessani, niin kauhean yksiavioiselta ei kirjoittamani kuulosta.

Minulle ei ole siis vielä täysin selvinnyt suhteeni polyyteen. Ehkä sekin selviää tällä tutkimusmatkalla, jossa koen olevani edelleen.

-Perhis


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti